בריאות וחברה
רשתות חברתיות
טלה-רפואה ומחלות כרוניות
שיקום מרחוק
העצמת המטופל
המרכז לחקר וקידום מדיניות בסוכרת
פרסומים מיוחדים
העצמת המטופל גירסה להדפסה
 

מגמות ואתגרים

לאור עלייה בתוחלת החיים הממוצעת, עלייה בשיעור התחלואה הכרונית, חסר תקציבי גדל והולך, מחסור במשאבי כוח אדם מקצועיים וכניסתם של ילידי העידן הדיגיטלי למעגל צרכני הבריאות האקטיביים, המערכת הרפואית נדרשת לשינויים בתהליכי העבודה הקליניים והשרותיים המסורתיים. נראה כי שיטות העבודה בכלים הקיימים בלבד יקשו על מערכות הרפואית בארץ ובעולם להתמודד עם האתגרים.

למגמות אלו יש להוסיף את נגישות הציבור לטכנולוגיה מתקדמת - בישראל, כ- 57 אחוז מהאוכלוסייה מחזיקה בטלפונים חכמים. נגישות זו חוצה גילאים ושכבות סוציו-אקונומיות, והמגמה לעתיד משקפת המשך גידול חד בנגישות לטכנולוגיות Mobile בארץ ובעולם.

אחד המאפיינים הייחודיים הבולטים של טכנולוגיות אלו הוא יכולתן להשפיע על התנהגות המשתמשים. רתימתו של מאפיין זה לעולם הבריאות עשויה להוביל למעורבות גבוהה יותר של המטופל בניהול  מצבו הרפואי - בבריאות ובחולי.

 

שותפים

מיזם העצמת המטופלים הוא מיזם לאומי בהובלת מכון גרטנר בשיתוף חברות התרופות ומשרד הבריאות. מטעם מכון גרטנר מוביל הפרויקט הוא ד"ר יוסי בהגון.

 

מטרות

  • העצמת המטופל באמצעות הנגשת מידע ותמיכה מותאמת אישית בניהול הטיפול התרופתי.
  • פלטפורמה דיגיטלית לניהול ועידכון עלוני המידע התרופתי.

 

שיטות

בישראל נמכרים מידי שנה עשרות מיליוני אריזות תרופות. אריזות אלו מהוות הזדמנות יוצאת דופן להעצמת המטופל, הפיכתו לשותף בניהול בריאותו ויצירה של ערוץ תקשורת ישיר בין משרד הבריאות לאזרחים. שימוש בבר-קודים חכמים הינו אמצעי נפוץ להעברת משתמשים מהמוצר הפיזי לשירותי ערך מוסף הניתנים בפלטפורמות דיגיטליות. 

 

בר-קוד חכם שיודפס על אריזת התרופה יוביל לפיתוח אפליקציה שתסייע למטופל בניהול תרופותיו האישיות (Personal Medication Management Platform).

אפליקציה זו תכלול מידע תרופתי מעודכן במספר שפות, סרטוני וידאו שימחישו את אופן המתן הנכון (התמודדות עם החסם של Health Literacy),

תמיכה בהגברת  Awareness למצב המחלה ולחשיבות ההתמדה בנטילת התרופות, התראות אודות אינטראקציות, אפשרות לדיווח תופעות לוואי, תזכורות לנטילת התרופות, התראות על פגות-תוקף של תרופה, אפשרות לייעוץ עם מרכז ייעוץ רוקחי-קליני, ערוץ תקשורת ישיר למטופל במצבים של Recall, או בקמפיינים בריאותיים המובלים על-ידי משרד הבריאות ועוד.

 

 

 

חזור